onsdag 10 mars 2010

Ryan Air...

I går åt jag lunch med en vän som precis kommit hem från London. Han hade flugit med Ryan Air. Det har väldigt många människor gjort. Flygbranschen går dåligt så därför försöker flygbolagen tjäna pengar på allt de kan. På Ryan Air klämmer de t.ex in maximalt med stolar och tar extra betalt för allt. Det kostar till och med extra om man skulle komma på den dumma tanken att ta med sig en väska på resan, även om själva biljetten är billig.
Senast jag flög satt jag inklämd bakom nödutgången. Framför mig satt världens minsta kines tant. Varför sätter de alltid en kort tant vid nödutgången på flygplanen? Det är ju enda platsen med riktigt gott om benutrymme. Tanten var så liten att hon inte ens nådde över kanten på stolen. Självklart har jag en teori och ett svar på frågeställningen. Jag tror nämligen det beror på att hon inte skall vara i vägen när man karate kickar kvinnor och barn för att föra sig själv i säkerhet vid en eventuell nödsituation. Mitt liv i händerna på en 140 cm asiatisk boll!
Tycker Ryan Air borde sätta unga, starka och psykiskt stabila praktexemplar som mig själv på de där platserna. Det enda positiva var att man kanske kunde ha henne som livflotte man kraschade i havet “If you see smoke or fire outside the window, don´t open the door” sa flygvärdinnan till henne och det är ju lugnande att höra en sådan genomgång i fall man är flygrädd. ”Place the small chinese lady under the seat in front of you”, hade passat bättre…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar