fredag 26 mars 2010

Matte....

Just nu håller lilla O på med nationella prov i skolan. Proven är likadana i alla skolor och syftet är att utvärdera kunskapsnivån hos eleverna. Jag har kommit i från läxförhör, för han bruka sköta läxläsningen själv. Tydligen går det bra, för han brukar göra bra i från sig på läxförhören i skolan och även på de nationella proven. I sådana lägen är det lätt att bli lite stolt över att han sköter jobbet i skolan bra och samtidigt hoppas man innerligt att det håller i sig. Jag är rätt nöjd att slippa kolla av läxorna. När jag senast kollade hans matte var det farligt massa uträkningar, trots att jag har pluggat 4 år på Handels, fick jag kontrollräkna med miniräknare. Som lök på laxen brukar det alltid vara någon shit som heter ”veckans problem” vilket skall vara någon form av praktiskt och konkret matte, som nedan exempel:


Linda hetsäter när hon mår dåligt.
Efter en jobbig dag på kontoret köper Linda 2 st 150 grams hamburgare med extra ost & bacon för 98:-, 2 st 300 grams påsar grillchips för 36:-, ett paket Ballerina kex med kladdkakesmak på 210 gram för 13 kr, en påse smågodis på 3 hg á 9,90:-, 4 st kanelbullar för 20:- där varje bulle väger 50 gram och en 2 liters Cola för 19:- för att skölja ner godsakerna med.
Efter att gråtandes ha ätit alltihop kräks Linda upp det igen.
Hur mycket kräks Linda?
Ange svaret i kronor och kilo........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar