tisdag 9 mars 2010

Historielektion....

I dag läste jag att man hittat ett nytt vrak från vikingatiden och jag började fundera på om vikingarna verkligen kom till Amerika innan Columbus? En del människor tror det. I de gamla isländska sagorna kan man nämligen läsa att de stötte på ”skräningar” i ”skinnbåtar” som de dräpte. En del hävdar att det är bevis på att de isländska vikingarna träffade på indianer. Själv tycker jag mer det låter som fulla eskimåer i kajaker och tror därför att de åkte till Grönland och hackade ihjäl eskimåer. Det känns nämligen lite bekvämare att bara segla över till grannön och banka ihjäl ett gäng berusade kanotister än att segla hela vägen till Amerika och snacka med Sitting Bull.
Ju mer jag funderar på det tror jag faktiskt att de aldrig kom till Amerika.
Skulle vikingarna bara ridit in där på sina små islandsponnys som tar tusen steg per meter och vevat med sina klubbor mot 3 miljoner Apacher med pilbågar som rider som stuntmän? Tror inte det!! Även om många skandinaver har en stark vikinga tro och hävdar att vikingarna var värsta tuffingarna som var överallt och brände, plundrade och våldtog så låter det ju inte så troligt att de seglade till USA. Columbus stötte i och för sig på Indianer med blont hår men jag tror bara det beror på att indianerna gjorde tuffa hårmössor av vikingarnas skalpar….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar