fredag 19 mars 2010

Kultur....

Veckorna bara flyger i väg och jag undrar vart tiden egentligen tar vägen. Ibland kan jag känna att jag inte har tid med att umgås överhuvudtaget. Hädanefter skall jag därför leva ett asketiskt liv med mycket arbete och disciplin. Mitt enda nöje skall på sin höjd bestå av ett parti Master Mind på söndagarna.
I morgon skall jag dock försöka hinna med att vara lite kulturell, för då öppnar ”And there was light” utställningen i Eriksbergshallen med Rafael, da Vinci och Michelangelo. Det är ju rätt kända gubbar som man sällan får tillfälle att se i Sverige. En sak som få människor känner till är att Michelangelo hade hur mkt tjejer som helst. Han gjorde tydligen inget annat än att måla & ligga hela livet och han fick bara yngre och snyggare tjejer ju äldre och fulare han blev. Det förklarar ju varför det tog hela 4 år för att måla taket i Sixtinska kapellet. Alla hans barn blev tokiga eller tog livet av sig, men det sket han i, han bara ritade nakna kjoltyg dagen lång och alla kysste hans håriga gamla röv.
När han låg på sin dödsbädd 1564 finns det en del som tror att han inte hade så kul. Helt fel!! Han var 89 år och hade spetälska men tjejerna sköt sig in genom hans fönster med katapult och sköterskorna fick ha tvångströja för att de inte skulle hiva kläderna direkt. Tacka vet jag Edvard Munch…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar