måndag 9 november 2009

Billigt....

Hur många svenne-banan program kan man egentligen visa på TV? Bonde söker fru, Ensam mamma söker, Hål i väggen och nu Ullared.
Själv missade jag premiären förra måndagen men med tanke på alla skriverier under veckan hade jag tänkt titta om en stund. Mobbning, trakasserier och felaktig vinkling skrev tidningarna efter det första programmet. Man får bland annat följa en familj som har en Ullaredssemester varje år, vilken spenderas med konstant shopping. I två veckor!! Efter första programmet ökade tydligen försäljningen av fryspåsar markant. Ullared säljer för övrigt svindlande 170.000 fryspåsar om dagen om Ni inte visste det.
Det intressanta är vad det sänder för signaler om vårt samhälle. Det talas om lågkonjunktur och kris. Gemene man måste hålla i plånboken och dra åt den berömda svångremmen.
Är det därför man tillbringar två veckor av sin semester med att handla? Nej, självfallet inte, det blir nämligen någon form av masspsykos när man är där. (Jo, jag har varit där) En masspsykos där man intalar sig, att man bara måste handla det där schampot eller fryspåsarna, enbart för att det är billigt.
Det brukar ju heta att man får vad man betalar för och det finns många orsaker till att liknande varor kostar olika mycket. Vanligtvis är den dyrare varan även den bättre varan. Men människor som är insatta hävdar att det är exakt samma varor, även om de på Ullared bara kostar en bråkdel av vad de normalt brukar göra.
Det vet jag inget om, däremot vet jag att ingenting är billigt om man inte behöver det…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar