onsdag 3 november 2010

VW...

Min bil har en elektrisk parkeringsbroms. Det är en knapp som man skall tycka på för att dra åt ”handbromsen”. Sedan i augusti har den varit trasig vilket medfört att den plötsligt låser sig. Då måste man stänga av och starta bilen på nytt. Skit irriterande!
För ett par veckor sedan var den inne på service. VW säger att de är bra på att serva bilar. När man bokar tid på deras hemsida kan man skriva ned saker man vill ha åtgärdade. Jag skrev bl.a ned problemet med parkeringsbromsen. När jag lämnade in bilen gick jag i genom vad de skulle åtgärda. Bl.a problemet med parkeringsbromsen. Efter 2 dagar på service hämtade jag bilen. De hade kollat, men det var tydligen inget fel på den. Konstigt, kanske hade jag bara inbillat mig att det var något fel på den.
Nej, den har låst sig med jämna mellanrum varje dag sedan dess. Ibland står det i färddatorn att man skall kolla felet i manualen. Det har jag gjort. Där står det att man omgående skall parkera bilen, stiga ur och ringa bärgare när det indikeras fel. Jag ringde i stället till ”Diagnosen” på VW och bokade en tid. I förra veckan var jag där och en fryntlig mekaniker i blå overall kollade först med datorn vad de hade gjort på servicen och sedan kopplade in en apparat som genast meddelade att det var fel på parkeringsbromsen och någon databox.
Han tyckte att det var konstigt att de inte hade åtgärdat det vid servicen, men lovade ringa mig dagen därpå för att boka en tid. Han har fortfarande inte ringt, kanske för att han arbetar extra på en kemtvätt, och det är inte alls konstigt att de inte åtgärdagde det vid servicen för VW har bara massa lata fifflande hjon till mekaniker. För övrigt var jag nöjd att mätarställningen inte diffade 55 mil som den gjorde för en kollega som också haft bilen på service hos VW……..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar