tisdag 31 augusti 2010

Tanden...

När stora S senast kom hem från sitt tandläkarbesök frågade hon mig om jag visste vad det kostade. ”Ingen aning” svarade jag. Jo, men gissa. ”84.000 spänn” svarade jag förstrött. Då blev hon sur och tyckte att jag var oengagerad.
När dagens ämne förefaller bli tänder kan jag meddela att den tama gråa vildkatten Macy håller på att bli tandlös. Trots att jag tidigare varit ägare till flera andra katter hade jag ingen aning om att katter tappade tänderna. Förmodligen bara för att jag är oengagerad. Det låter lite dramatiskt att tappa tänderna. Precis som om alla gaddarna bara rasar ut så fort hon jamar eller nyser. Så är det självfallet inte. En kattunge har 26 mjölktänder och en vuxen katt har 30 tänder. Mellan 4-6 månaders ålder får katten sina riktiga tänder. En del kommer hon att svälja och andra kommer trilla ut på golvet. Just nu har hon dubbla hörntänder vilket gör att hon ser helt skadad ut. Precis som hos barn kan det vara lite irriterat och svårt att tugga, men fördelen är att hon för tillfälligt är grymt billig i mat. Nackdelen blir väl den morgon man skall kliva ur sängen och får upp en hörntand i hålfoten…….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar