onsdag 23 december 2009

Hångel och pulkor....

Det har varit full rulle senaste veckan, därför har jag inte haft tid att skriva ner mina tankar och funderingar men i dag är det dan före dan. Granen är på plats, klapparna inslagna, lugnet börjar infinna sig och julmaten börjar jag redan tröttna på. I dag åt jag för övrigt en överjävlig rökt lax Det var en bit av ryggfilén som bokstavligt talat smälte i munnen och som jag varmt kan rekommendera.
Jag är dålig på att skicka julkort men det hindar tydligen inte folk att skicka till mig. Mängder av kort från både släktingar och flyktigt bekanta. Bl.a annat fick jag ett från en Nigerian jag brevväxlar med. Han bor i USA och vill därför helst kallas för Afro-Amerikan även om han kommer från Nigeria. Landet ovanför Nigeria heter Niger. Undrar vad den politiskt korrekta benämningen är på en Niger-bo. Det kan ju inte var Nigerian för då kommer man från Nigeria och det kan ju inte vara Nigerinvånare för det skulle vara Sverigeinvånare i stället för svensk. Ja, det kanske är bäst att ta det säkra före det osäkra och inte tala om dem alls.
Den senaste tiden har det ju varit mycket diskussioner om grisarnas levnadsförhållanden och många har uppmanat oss konsumenter att helt bojkotta julskinkan. Själv har jag i stället försökt gå till botten med höns, tuppar och ägg. Det enda jag har lärt mig är att de parar sig genom att ”kyssas” med sina ”kloaker”. Och att de inte behöver para sig för att det skall bli ägg. Men de måste para sig för att göra kycklingar, så hur gör de på Kronfågel där de säkert har en miljard hönor packade i burar kan man undra. De kanske har någon helvetesmaskin som våldtar tupparna och duschar hönorna med sperma var 10:e minut. Ja, jag vet egentligen inte, men lovar att forska vidare i ämnet. Först skall jag ta mig ännu ett glas 18 årig Caol Ila och fundera på hångel och pulkor……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar