söndag 6 december 2009

Att börja dagen bra....

Det finns många dåliga sätt att börja dagen på. Det kan vara av en lapp i brevlådan tillsammans med morgontidningen som säger ”I natt har det nog varit inbrott i din bil i garaget”, eller det kan vara ångesten av att man timmen efter man låst ytterdörren skall vara krokimodell på en kvinnlig folkhögskola. I fredags började min dag ganska dåligt. Medan jag stod och borstade tänderna konstaterade jag att det var lite trögt i avloppet. Det rann liksom inte på lika som det brukade göra i handfatet. Ansträngde jag mig kunde jag även ana en unken doft av avlopp. Helt sonika bestämde jag mig därför för att vrida på varmvattnet och spola järnet. Obetydligt mer än 15 sekunder senare, märkte jag att mina strumpor blev blöta för det svämmade över avloppsvatten från golvbrunnen under badkaret. Lilla O & lilla F stod redan klara i hallen och undrade varför jag svor inne i badrummet. Kalas att komma hem från jobbet och veta att man måste flytta tvättmaskin och badkar för att göra rent ett tilltäppt avlopp.
På kvällen skulle det dessutom bakas pepparkakor. Jag tycker det är så där kul att baka pepparkakor, för om det skall bli bra måste man göra degen väldigt tunn. Mitt tålamod för pepparkakor är ungefär noll och hela tanken på pepparkaksbak ger mig samma rysningar om flirtkulor och julpyssel. Därför kom jag på den strålande idén att i stället göra en animerad film av pepparkaksdegs figurer som jag sedan skulle sälja till MTV och bli miljonär. Tänkte att den kunde handla om mitt liv, och göra en hel TV-serie, som en såpa. Stora S tyckte inte idén lät särskilt seriös och trodde att den skulle sluta med att jag gjorde filmjölksfilm till Bollibompa, men hon skall allt få se när jag sitter i Marbella och sörplar paraplydrinkar.
I morgon börjar min dag för övrigt sjukt tidigt. Klockan 6 går tåget till den kungliga huvudstaden, kanske dags att fundera på vad man skall ha med sig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar