onsdag 2 mars 2011

Kvinnor....

Tänk om man fått vara en fluga på grottväggen under stenåldern, t.ex när någon för första gången kom på att man kunde gör musik överhuvudtaget. Någon tidig apvariant till människa som slog en gren i en gammal stock och så började alla honorna jucka och hångla på dansgolvet. -”Ugh, om du gör om det där får du ligga och ta hur mycket nötter du vill av mig”. Hur som helst var det inte det jag tänkte ta upp utan mer vem det är som bestämmer.
Vi har alltid kvinnliga statsministrar i vår familj. Jag tror alltid det varit så i vår släkt och i alla andra släkter oxå för den delen. Kvinnorna bestämmer och männen lufsar efter, bär och betalar. Redan på stenåldern var det nog så. Min urfader klubbade förmodligen ner någon brud och släpade i väg med henne hem till grottan. Sedan vaknade hon och lackade ur. -”Vad är det här för jävla håla, här vill inte jag bo. Vi flyttar dit bort i stället”. Bära, konka, släpa och betala. Väl framme kläckte hon troligen -”Usch, varför skulle du ha med mig hit. Elden osar och sluta kludda på väggarna, vi flyttar tillbaka”. Flytta, släpa och en massa skäll. Om man frågade min urmoder skulle man kanske få ett annat svar. -”Flytta, skälla och sätta sprätt…..”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar