onsdag 9 mars 2011

Bra mat..

Den senaste tiden har det på nytt varit massa diskussioner och artiklar om maten som vi stoppar i oss, framför allt matens ursprung. Det har visats hemska bilder på vanvårdade grisar bara för att vi konsumenter skall få ett billigt kött och bönderna och handlarna skall få större marginaler. Om butiken t.ex säljer fläskfilé för 29.90/kg så kan den omöjligt vara bra, så köp den inte! Köp kött från en glad gris som kostar mer, men som samtidigt smakar mer.
I bland får jag känslan av att man måste ha en högskoleexamen för att veta vad som är schysst att äta. Elvis Presley & hans familj käkade regelbundet ekorrar innan han helt gick över till jordnötssmör och piller nedsköljt av Jack Daniels. Ekorre lockar föga. Färsk fisk är däremot både gott och nyttigt men Torsken är på väg att försvinna, Tonfisk till Sushi skall man inte äta, Havskatt och Marulk är rödlistade och Laxen utfodras inte så smart i Norge men Krabbor är däremot Ok att äta.
Senast jag köpte fisk sket jag i vad alla andra tyckte och tänkte och valde en stöddig ryggbit av torsk. Kände blickarna från miljömartyrerna bakom mig i kön när fiskhandlaren stoppade ner den i en påse. Den skivade sig på tallriken och slukades glupskt tillsammans med skirat smör och pepparrot. För ett ögonblick funderade jag på alla som bara äter den torraste frysta Alaskan Pollock fisken från Lidl och får sina martyrpoäng i himlen….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar