onsdag 25 februari 2009

Kräk

Kräk är ett roligt ord. Ordet kräk kan ha flera betydelser. Den vanligaste är att beskriva det maginnehåll, själva "kräket" som kommer upp när man kräks vid en sorts bakvänd magtömning där maginnehållet, genom sammandragningar eller konvulsioner, stöts ut genom munnen. Ofta, men inte alltid, föregås själva kräksandet av illamående.
På vintern mår många människor illa. Följaktligen kräks då också många människor, därav det namnet vinterkräksjukan.
Jag drömmer ofta. I natt drömde jag att jag kräktes. Ja, jag inte bara kräktes, jag fullkomligt fontän kräktes, med sådan kraft att Linda Blairs kräkningar i Exorcisten, mest liknar en sur rapning. (För övrigt utspelade sig drömmen i en park där jag sprang runt helt naken endast iklädd en turban och en fotboja men det är ett helt annat ämne)

För att undvika vinterkräksjukan skall man ha en god handhygien. Med det menas att man inte ska pilla sig för mycket i näsan, inte använda offentliga toaletter eller slicka på gummibandet i rulltrappan hos Åhlens.
Det var länge sedan jag kräktes. Det var länge sedan jag mådde illa också för den delen, förmodligen bara för att det var länge sedan jag slickade på gummibandet i en rulltrappa.
Så är det att vara A-människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar