torsdag 26 februari 2009

En Kurrekurredutt…..

För en tid sedan tvingades jag byta bil. Företaget bestämde att jag skulle ha en vit, stripad dieselkombi. Det är inget fel med bilen i sig, mer än att den är stor som en buss och låter som en taxibil. Just det sistnämnda har jag fått höra varje dag sedan jag fick den, vilket gjort att jag blivit rätt less på det. En dag lade lilla F huvudet på sned och sa tröstande: ”Pappa, du är inte alls lik en taxichaufför, för alla taxichaufförer är negrar”. Jag fick ett hysteriskt skrattanfall (enbart beroende på hennes problem att säga negrer i bestämd form) men samtidigt fick det mig att fundera. Både varför det är så farligt att kalla något vid dess rätta namn och varför det är så sällsynt att hitta svenskfödda taxichaufförer.

När GB lanserade sin lakritsstrut och döpte den till det svartmuskigt klingande namnet Pepe blev det ett ramaskri och den hederliga negerbollen har blivit ersatt av chokladbollar.
Pippi Långstrumps pappa är inte heller längre någon negerkung.
I senaste utgåvan av Pippi Långstrump i Söderhavet har han i stället blivit Kurrekurreduttkung. "Min pappa, fordom Havets Skräck, numera Kurrekurreduttkung, Efraim Långstrump…...."

Lurar på vad som låter mest nedsättande "Neger" eller "Kurrekurredutt"
Min amatörmässiga slutsats är att det helt och hållet beror på HUR man säger det och i viket sammanhang. Om negrer bör kallas färgade alternativt svarta, skall då asiater och indianer kallas gula respektive röda, vad skall man sedan kalla zigenare, araber och samer?

Vet inte varför det är så sällsynt att hitta svenskfödda taxichaufförer men jag tror inte den här killen gärna kallar sig "kurrekurredutt”…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar