tisdag 12 oktober 2010

Are you ok?

I går fick jag en reprimand för tvivelaktig källförskning. Det kändes som ett rapp över fingrarna med skollinjalen när jag som bäst satt och vakade över mina snabbmakaroner. Funderade ett tag på om jag kanske skulle lägga ner det här med skrivandet och i stället göra något annat men kom på att jag ändå är ok. Det fick mig också att fundera på sådana uttryck som inte finns i det svenska språket. ”Don´t give up your day job” är t.ex ett uttryck som vi inte har på svenska. ”Säg inte upp dig från ditt ordinarie jobb", biter inte riktigt.
En annan fras jag saknar ibland, är den svenska motsvarigheten till ”Are you ok?”. Om någon man inte känner sitter och lipar kan man ju inte bara gå fram och fråga ”Hur mår du?” för det har man inte med att göra. Man vill bara veta om personen behöver hjälp, har blivit rånad eller något, men vad man än säger på svenska så låter det lätt som om man vore en psykopat. ”Are you ok?” är perfekt. ”Go fuck yourself” skulle vi också behöva en bättre variant på, för det är vad man svarar när någon frågar ”Are you ok…

1 kommentar:

  1. Absolut inte att du skall vika dig för att man ger en taskig kommentar. Det var dumt av mig, förlåt. Det är ju dagens höjdpunkt att läsa dagens kameleont efter en trist arbetsdag som löneslav. Önskar man hade samma talang...

    SvaraRadera