Till våra högtider lockar butikerna med köpfester. Till jul är det sill, skinka och vörtbröd, till påsk är det ägg och påskliljor, till midsommar skall det frossas på matjessill och i augusti är det frysta kräftor som gäller för att sedan avlutas framåt senhösten med pumpor och Haloween godis.
Jag har noterat att det smugit sig in en ny högtid. Ramadan! Knappt har de kinesiska och turkiska kräftorna landat i frysdisken förrän det är specialpris på dadlar och couscous. Självklart gör butikerna detta för att sälja mer och tjäna mer pengar. Inget fel med det. Att det är något nytt som många butiker fortfarande är lite osäkra på kan man se när man läser veckans rabattblad från Hemköp och där finner kinesisk soya bland produkterna i deras Mellan Östern tema. Varje familj som firar Ramadan lägger drygt 4000 kronor enbart på presenter till sina anhöriga så det är klart att det är en intressant målgrupp för alla handlare. Själv väntar jag tills nästa år för då kanske Coop börjar sälja persiska mattor, Pressbyrån börjar med Baklava och Claes Olsson kränger pallar med vattenpipor…..
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar