torsdag 17 juni 2010

Choklad är gott...

Ibland vill jag byta jobb men så kommer jag på att jag har det rätt bra ändå. Jag kunde ju arbetat med något helt annat och t.ex varit journalist.
Här om sistens slötittade jag på en dokumentärfilm av en journalist som hållit på i 2 år med ett reportage om barnarbetare som jobbar på kakaoplantager i Kamerun. Precis som att det skulle få människor att sluta äta choklad. Tror inte det. Jag och alla andra som såg det i civiliserade i-länder förfasade sig säkert i soffan med munnen full av Dajm och Schweizernöt. ”Barn måste få vara barn vet man inte det i Afrika eller? Detta måste vi sätta stopp för. Vi bojkottar Nestlé och köper vår choklad av ett annat företag som också ägs av Nestlé, basta!”
Nestlé kör i väg ungarna som i stället blir barnsoldater, när sedan folkstormen blir distraherad av ett knivmord i Göteborg eller en våldtäkt i Södertälje tar de bara in några nya barnarbetare från Nigeria i stället och fortsätter skördningen av kakao. Programmet avslutades med att en fett självbelåten journalist stod utanför Nestlés huvudkontor med ett gråtande barn. Kan ge mig fan på att han får stora journalistpriset för avslöjandet att Afrika är fattigt och att choklad är gott….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar