onsdag 27 januari 2010

Pensionsförsäkring...

Gamla leksaker kan vara värda massor av pengar. Jag var ett ganska bortskämt barn och vet inte riktigt hur många leksaksbilar jag hade. Vill i alla fall minnas att det var ett par lådor med Matchbox, Corgi och Dinkey-Toys bilar av varierande utseende. Problemet är bara att jag nästan inte har några kvar. De som finns kvar ligger förmodligen bortglömda nere i källaren.
För att gamla leksaksbilar skall vara värda några pengar måste de vara i bra skick. Det betyder att det i bästa fall bara är de tråkiga och fula bilarna som är bra skick för alla andra lekte man ju med, så de blev lite skrapade och kanske tappade något hjul Helst skall man också ha kvar original förpackningen. Men vilka 6 åringar sparar på den? När jag tänker efter, är de tråkiga och fula bilarna nog inte heller så mycket att ha, för det kan finnas en ganska stor risk att de blivit utsatta för terroristattacker, när man fyllde dem med kinapuffar och sköt luftpistol på dem.
I går käkade jag lunch med en vän på Burger King. Min vän beställde ett Whopper Kids Meal. Jag undrade om han hade ätstörningar. Det hade han inte. Det visade sig i stället att han samlade på BK-leksaker. De var hans pensionsförsäkring. Gamla McDonalds prylar har tydligen varit guld värda, men nu samlar alla på dem. BK-prylarna är det nämligen ingen som egentligen vill ha för de har typ Scooby Doo i stället för Disney så de har ingen status bland samlarna. Han förklarade att när ungarna av i dag blivit vuxna IT-nördar, skulle de minsann betala vad som helst för en pommes stinkande Scooby på 3-hjuling, och då skulle han bara stå där och casha in. Själv investerar jag nog hellre i ett hagelgevär och ett par strumpbyxor……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar